Friday, November 6, 2015

Kata seorang menteri


Apabila saya memandu ke pejabat, saya pernah bangun pukul 5.45 pagi. Saya keluar rumah pukul 6.30 pagi bagi mengelakkan traffic jam. Saya pernah belanja RM  80 untuk minyak dan RM 35 untuk tol selama seminggu. Ini belum termasuk tol parking.

Apabila subsidi petrol ditarik balik, saya diberitahu supaya mengubah gaya hidup dan saya lakukan.

Sekarang, waktu pagi saya bermula pada 4.40. Saya ambil train pertama ke KL Sentral pukul 5.47 pagi. Sampai di KL Sentral sejam kemudian. Kemudian ambil LRT ke Bangsar. Tukar ke T634 Bas RapidKL ke Jalan Dungun dan sampai di pejabat pukul 7.40 pagi awal.

Secara kasarnya, saya mengambil masa hampir 2 jam bagi jarak sejauh 35km. 4 jam ulang-alik. Bagaimanapun, saya bukan lah hendak menekankan mengenai perkara tersebut tetapi sekurang-kurangnya ia masih dapat mengelakkan kesesakan di waktu pagi. Tambahan pula, saya dapat membaca, tidur, bermain iphone. Saya boleh meronda.

P.S : Tapi Encik Menteri, jangan kata kami belum cukup terbeban dengan kenaikan harga tol dan  tambang pengangkutan awam. Cuba dulu rasai apa yang kami rasa ini selama seminggu. Kemudian, anda boleh lah samada membuat kenyataan yang lebih terpelajar atau pun terus jadi seperti diri anda sekarang.
banner
Previous Post
Next Post

0 comments: